Võimlemisklubi Janika
olümpiaettevalmistusprojekt –
„Olümpialootus 2016“
Ükski sportlane
ei saa tegutseda eesmärgi nimel, kui ei ole projekti ja
selle eestvedajaid, kui puudub süstematiseeritud tegevus. “Tähed
särama-Olümpialootus 2016” on projekt, mis käivitub 2005 aasta septembris ja mille eestvedajaks on Võimlemisklubi Janika.
Tippsportlase kasvamine ja arendamine on pikk ja aeganõudev protsess.
Selle tee läbikäimiseks peab sportlasel olema tugev tahtejõud, soov kuuluda
oma ala tippude hulka, abistav perekond, vastupidav tervis ja palju teisi häid
omadusi.
Selleks, et lapsest saaks sportlane, peab noort inimest suunama ja
aitama.
Eelkõige on
tähtis eluterve keskkond, kool, kodu ja sõbrad.
Kõik
ei saa olümpiale, kõigist ei saa olümpiavõitja.
Eestlannast
iluvõimleja ei ole seni veel osalenud maailma suurimal spordivõistlusel.
Süsteem,
mis kasvatab tippsportlasi on rajatud suurele kandepinnale.
Püramiidi
alustala peab koosnema tugevatest ala spetsilistidest, kelle ümber on koondunud
sporti armastavad lapsed ja noored. Tippu jõuab see,
kes on läbinud püramiidi kõik tasapinnad ja sealjuures
üritanud “igal kõrgusel” õppida ja omandada võimalikult palju uusi teadmisi
spordist ja sellega kaasnevast.
Iluvõimlejate
olümpiaettevalmistusprogramm on aastaid kestev projekt, mis on Eestis
esmakordne ja mille käivitatab Võimlemisklubi Janika 2005 aasta septembris. Kaasatud on
spordispetsialistid, meditsiinitohtrid, teadurid, TÜ õppejõud ja lapsevanemad.
Projekti käigus
kasvatatakse ja arendataks noorsportlast läbi haridus -ja
treeningprotsessi. Võimlemisklubi Janika on viimase nelja aastaga valinud 400-st lapsest välja 80
tütarlast (vanuses 7-12), kes kuuluvad “Tähed särama-Olümpialootus 2016”
projekti. Nelja aasta jooksul on võimlejad omandanud iluvõimlemise algtõed,
armastavad valitud spordiala ja on pühendunud
treeningutele. Edasine protsess peab toimuma sportlaste ja
treenerite ning abiliste harmoonilises koostöös ja ühise eesmärgi nimel. Tähtis
on luua tingimused sportlaste arenguks.Kuna sportlane peab olema mitmekülgselt
arenenud isiksus, siis ei piisa sellest, et treenida 2
tundi päevas. Tähtsal
kohal iluvõimleja edasises arengus on mitmekülgsus. Lisaks
saalitreeningutele peab arendama üldist vastupidavust (kergejõustik,
pallimängud, suusatamine, uisutamine, ujumine). Olulisel kohal on
koreograafia ja loomingulisus.
Koostöös
Spordimeditsiinikeskusega viiakse läbi noorsportlaste terviseuuringuid. See hõlmab spordiarsti läbivaatust,
hingamise uuringut (spirograafia), rahuoleku ja
koormusjärgset EKG-d, koormusproovi liikurrajal või veloergomeetril. Vajadusel on võimalik hinnata maksimaalset hapniku
tarbimist, vere laktaadisisaldust, teha erinevaid vere analüüse, määrata
keha koostist (rasvaprotsent). Terviseuuringu käigus hinnatakse
noorsportlase tervislikku seisundit, töövõimet, taastumise kiirust.Olulised on
terviseuuringust saadavad tulemused, järeldused ja
soovitused. Spordiarst annab soovitusi tervise, töövõime,
treeningkoormuse, taastumise, toitumise, taastumisvahendite kasutamise,
ebasoovitavate kehaliste harjutuste kohta.
Läbi aegade on Tartu linnast kasvanud andekaid ja tublisid noori
võimlejaid, kes on saavutanud märkimisväärseid tulemusi nii üleriigilisel, kui
ka rahvusvahelisel tasandil.
Tartlanna Janika
Mölder kelle treenerid olid Maire Kamarik ja Reet Tiik
on Eestile võitnud maailma-ja euroopameistrivõistluste kuldmedali
iluvõimlemises.
Olümpiamedal ja osalemine Olümpial jäid aga kahjuks aja- ja
bürokraatiahammasrataste vahele.
1988
aastal, kui Mölder võistles Venemaa koondise eest, ei olnud olümpiaprogrammis
iluvõimlemise rühmkavasid.
1992 aastal, kui
Eesti osales esmakordselt sini-must-valge lipu all, ei andnud Olümpiapääset
endistele NSVL riikidele Rahvusvaheline Võimlemisliit ja
nii jäädigi pealtvaataja rolli.
Projekti „Tähed särama –Olümpialootus
2016“ lõppeesmärgiks on eesti iluvõimleja osalemine 2016 aasta olümiamängudel.
Eesti
iluvõimleja ei ole seni veel osalenud maailma suurimal spordivõistlusel.
Probleemiks on
tänapäeva Eesti haridussüsteem, mis ei võimalda koolilastel tegeleda treeningutega
4-6 tundi päevas (see on aeg, mida vajab tippsportlasest iluvõimleja alates juunioride
vanusklassi jõudmisest.) Käesoleva projekti raames algab 2005 .a. septembrist tänuväärne koostöö Tartu Descartes`i Lütseumiga,
kus spordiklassis alustavad õppetööd 7-8 aastased iluvõimlejad. Arvestatakse sportlaste ajalisi vajadusi treeningtöö
korraldamiseks. Algab tihe koostöö haridus- ja
spordivallas. Sportlane peab saama ka hea hariduse.
Teiseks
probleemiks on kindla süsteemi puudumine. Siiani ei ole Eestis olnud kindlat
ettevalmisusprogrammi, mis tagaks järjepideva arengu. Projektil peab
olema juht, kes usub lõppeesmärgi täitumisse, innustab sportlasi, tagab
sportlaste arenguks vajalikud tingimused ja vahendid. Kolmandaks probleemiks on siiani kindla treeningbaasi puudumine.
“Tähed särama-Olümpialootus 2016” projekti eesmärgi täitmiseks on 4
etappi. Igal etapil on omad vahe-eesmärgid.
I etapp on algettevalmistusetapp, mille käigus sportlane valmistatakse
põhieesmärgi saavutamiseks ette nii füüsiliselt kui vaimselt. Sisendades lastele
enesekindlust ja usku. Tähtsal kohal
on koostöö lastevanematega. Eesmärgiks on kasvatada enesekindel ja loov noor sportlane.
II etapp on õppe-treening protsess. Kolme aasta jooksul
arendatakse võimlejates iluvõimlemise spetsiifilisi oskusi, mis selle aja
jooksul peavad kinnistuma. II etapi jooksul on tähtsal
kohal psüühiline ettevalmistus. Jätkub koostöö lastevanemate ja haridustöötajatega.
Eesmärgiks on iluvõimlemise spetsiifiliste oskuste
kinnistamine treeningprotsessi kaudu.
III etapp – kõrgema meisterlikkuse algetapp. Kolmandaks
etapiks on võimlejad jõudnud kõrgema meisterlikkuse algstaadiumisse. Toimub järjepidev sportlase areng. Siinkohal on tähtis
innustada sportlast, sest jõudes kolmandasse etappi on ta oma elust tundlikumas eas.Võimleja peab saama
ettevalmistuse tulemaks toime nende ülesannetega, mis teda ees ootavad
(Hariduse poolelt eksamid, arvestused, spordi poolelt treeningkoormuste kasv ja osalemine tähtsatel võistlustel.) See tähendab ühelt
poolt toimetulekut iseendaga ja võimet ennast teostada, teiselt poolt tahet ning
oskust anda oma osa meeskonnatöös, kuhu kuuluvad treenerid , õpetajad,
meditsiinitöötajad, psühholoogid ja lapsevanemad.
IV etapp - kõrgema meisterlikkuse põhietapp. Selleks
ajaks on välja kujunenud sportlane, kui isiksus. Algab
võistlus olümpiapääsme nimel. Sportlane peab olema ideaalses füüsilises ja vaimses vormis. Sellel etapil on väga tähtis sportlase ja temaga töötava meeskonna omavaheline usaldusväärsus. Osaletakse kõigil tähtsamatel tiitlivõistlustel, samas ei tohi
unarusse jätta haridusteed. Eesmärgiks on pääs
olümpiamängudele.
Projektis osalevad lapsed, lapsevanemad, haridustöötajad,
spordipedagoogid, kes alustavad
lõppeesmärgi nimel järjepidevat ja teadlikku tööd. Eesmärgi saavutamine on
võimalik, kuna projektis osaleb hulk inimesi ja eesmärgi saavutamiseks on
loodud järjepidevus, vastavad tingimused ja võimalused.
Iluvõimlemine
on Eestis läbi aegade olnud traditsioonidega spordiala, ning tihtipeale ka
paljude teiste spordialade aluseks. Võimleja on sportlane, kellel on hea koordinatsioon,
painduvus, hüppevõime, jõu-ja kiiruslikud omadused, ta on naiselik ja graatsiline.
Paljud
võimlejad on karjääri lõppedes suundunud edukalt teistele spordialadele.
Eesti erinevates
klubides tegeleb tähelepanuväärne arv tütarlapsi selle
spordialaga.
Kuid probleemiks
on kindla süsteemi ja eesmärgi puudumine, mille poole
püüelda.
Võimlemisklubi
Janika 14 tööaasta jooksul on välja kujunenud omad traditsioonid,
treeningmeetodid, treeninggrupid. On kujunenud kindel toimiv organisatsioon, mis
kasvatab sportlasi, kui tugevaid isiksusi, kes oma karjääri lõppedes on
võimelised elus edukalt läbi lööma.
Klubis õpetatakse
lapsi töökateks, enesekindlateks, sportlikeks, iseendasse uskuma ja ausalt mängima. Klubi töös jälgitakse järgmist
printsiipi:
Sport õpetab
ausat mängu, sport õpetab oskust kuidas kaotada,
sport õpetab kõike, sport õpetab elama.
Tänaseks
on tekkinud vajadus jätkata tööd kõrgema eesmärgi nimel, milleks on Olümpia
2016. Klubijuhtide ja treenerite eesmärk on ühene – eestlanna 2016 aasta
Olümpiamängudele.
Koostöös Tartu
Ülikooliga on koolitatud palju haritud treenereid kes armastavad oma ala,
kellel on tööks vajalikud teadmised ja oskused ning
kes on täielikult pühendunud treeneritöösse.
Ligi 600
tütarlast vanuses 3-22 eluaastat treenib Võimlemisklubi Janika Tartu, Otepää ja Tallinna osakondades.
Igal õppeaasta alustab klubis 3 uut treeningrühma, mis
kindlustab järjepidevuse.
Võimleja iga
tippspordis võistlemisel on suhteliselt lühike ja
võrreldes teiste spordialadega ka noorem. Parim vanus
osalemaks maailma tippkonkurentsis on 16-23 eluaastat. Sellele eelneb 10-15 aasta pikkune töö. Alustada
tuleb varakult.
Selleks, et jõuda eesmärgini, peame tähtsaks tugeva aluspõhja
loomist. Oluline on tuua võimalikult palju tütarlapsi
võimlemise juurde. Anda võimalus omandada võimlemise ja
koreograafia põhitõed parimate spetsialistide juhendamisel.
Edukuse
eelduseks on kindlasti ka lastevanemate kaasamine sportlase kujunemisel. Nendes huvi tekitamine
oma laste tegevuse suhtes. Osalemine võistlustel ja
ühisüritustel.
„Tähed särama – Olümpialootus 2016“
projekt on suunatud sportlastele ja treeneritele.
Sport on üks eluosa, mis aitab kaasa
inimese arengule. Aitab kujuneda isiksusel. Hoiab inimest pahedest kõrvale ja
tagab võimaluse olla õnnelik.
Käesolev projekt on suunatud eelkõige laste arengule läbi spordi ja hariduse.
Projekti I etapp |
september 2005-august 2007 |
algettevalmistusetapp |
Projekti II etapp |
september 2007-august 2010 |
õppe-treening etapp |
Projekti III etapp |
september 2010-august 2014 |
kõrgema meisterlikkuse algetapp |
Projekti IV etapp |
september 2014-august 2016 |
kõrgema meisterlikkuse põhietapp |
Nelja eelneva
aasta jooksul on projekti "Tähed särama-Olümpialootused 2016" välja
valitud 80 tütarlast
vanuses 7-12 eluaastat.
Valiku jooksul
on lähtutud paljudest printsiipidest.
Oluliseks on
peetud laste bioloogilist arengut, sobivust vastava alaga tegelemiseks,
füüsilist valmisolekut,perekondlikku
huvi ja toetust ning palju muid omadusi, mis on vajalikud täiusliku võimleja
kujunemiseks.
I etapi
esimeseks ülesandeks on võimlejate mitmekülgne arendamine ja õpetamine,
arvestades laste ealist,
vaimset ja kehalist eripära. Treeningute
sihipärane läbiviimine, vastavalt ettenähtud programmile.
Sport on
oluliselt vajalik normaalse psüühilise ja füüsilise tasakaalu saavutamiseks.Ülesandeks on
õpetada lastele mitmekesise ja tervisliku toitumise põhimõtteid, mis on
tervise ja töövõime
aluseks. Eesmärgiks on saavutada olukord, kus tervisliku toidu valikud
oleksid loomulikud.
Kuna lapsed on
vigastustele vastuvõtlikumad, siis tähtis on traumade õigeaegne ennetamine. Treenimise
kahjulikud mõjud tekivad põhiliselt valesti valitud liikumise määrast ja
liigsest väsitamisest.
Traumade ennetamine
on tähtis ülesanne projekti esimeses etapis. Siinkohal on
arvestatud lastevanemate treenerite ja laste koostööd.
Täiskasvanute
ülesanne esimese etapi jooksul on innustada lapsi aktiivselt liikuma ja
treenima, et tugevdada
lihaskonda ja parandada koordinatsiooni.Samas ei tohi
tähelepanuta jätta laste õpetamist õieti sportima ja ohutult kasutama
spordivahendeid.
Vajalik on koos
lastega analüüsida õnnetusjuhtumite põhjuseid ja võimalusi nende vältimiseks.
I etapi teiseks
ülesandeks on lastele sisendada enesekindlust ja eneseusku.
Treenerite ja
õpetajate ülesandeks on unustada liigne kriitika ja pidev kiitus.Kasvatades
noori võimlejaid on treenerite kohus võtta lapsi võrdsete suhtlus- ja
koostööpartneritena, arutleda ja
julgustada.
Nii õpib noorsportlane
analüüsima oma käitumist ja selle võimalikke tagajärgi, tegema iseseisvaid otsuseid ja
neid ellu rakendama.
Selliselt
kasvatatud loovisiksus on piisavalt enesekindel ja ta usub, et igaüks on
sündinud siia ilma
särava tähena.